Rasmus - NBA dissekerat

Toronto (6-7) tar emot Charlotte (4-9). Toronto har Chris Bosh att tacka för deras sex segrar hittills, eftersom han gör sin bästa säsong i NBA någonsin. Han ligger i toppen både i poäng och rebounds. Toronto hoppas att Jermaine O'Neal ska kunna spela denna matchen, och gör han det har Toronto ett bra vapen mot Charlottes Emeka Okafor, som gör en rätt dålig säsong men kan ta ner 20 rebounds i vilken match som helst. Jason Richardson har börjat träna med Charlotte igen, och spelar han då har Charlotte mycket större chans att vinna. Jag tror dock på Toronto ändå. Fast det lär bli en jämn och poängfattig match.


Atlanta (8-5) tar emot Milwaukee (7-9). En massa bra spelare är skadade i NBA för tillfället, och överlag tror jag att fler spelare är skadade än nånsin. Atlanta har sin stjärna Josh Smith skadad, och han har varit det i de senaste nio matcherna. Detta har påverkat laget mycket, eftersom de var obesegrade med honom i laget, och de är 4-5 utan honom. Joe Johnson har dock varit den bärande kraften i laget utan Smith, men senast blev det otroligt dåliga fyra fnuttiga poäng, lita på att han vill ha revansch ikväll. Milwaukee har ännu fler spelare skadade, och senast på listan är Andrew Bogut. Lägg därtill Luke Ridnour och kanske viktigaste spelaren Michael Redd, och laget förlorar en massa poäng bara där. Sedan hjälper det inte att man har NBA:s kanske tråkigaste coach i Scott Skiles som har en jävligt defensiv spelidé. Richard Jefferson lär göra mycket poäng i denna matchen, men Milwaukee kommer att förlora, det är jag nästan säker på.


Boston (13-2) tar emot Golden State (5-8). Ingen kan väl tro att detta kan sluta med annat än en storseger till Boston? Laget har fem raka segrar och inga skador alls, vilket gör att de är favoriter i varje match de spelar. Nu tar man emot Golden State som åkte på en riktig snyting mot Washington i går natt. Nya Jamal Crawford var en besvikelse med bara nio poäng, men till hans försvar kan man säga att inte många spelare gör bra matcher direkt för sina nya lag. Jag tror helt klart att han gör bättre ifrån sig här. Ska Golden State ha den minsta chansen att göra något här så krävs det att Crawford, Magette och speciellt Jackson spelar sitt absolut bästa, men fast de gör det, så räcker det nog inte mot super trion i Celtics och den framtida "Most Improved Player" Rajon Rondo. Säker Celticsseger.


Philadelphia (7-7) tar emot Orlando (10-4). Philadelphia var ett av de sämsta lagen offensivt förra säsongen efter att man hade tappat Allen Iverson, och såg därför till att få Elton Brand inför denna säsongen, för att förbättra sin poängstatistik. Nu gör man dock en ännu sämre säsong, och Brand gör kanske sin sämsta säsong på de 10 åren han har spelat i NBA. Dock fortsätter man att krossa de andra lagen i rebounds, och så länge man gör det, då dröjer det nog inte så länge förrän man vinner matcher med. Nu tar man emot Orlando och här är det inte helt säkert att man vinner reboundmatchen. Orlando har en av NBA:s bästa, största och starkaste spelare i Dwight Howard och han är mitt i en supersäsong. Han gör i princip en double-double i varje match och Orlando gör en av sina bästa säsonger på länge. En liten käpp i hjulet är att Jameer Nelson skadades i förra matchen, och är tveksam inför denna. Men Orlando har ett bra lag, och jag tror att man tar en seger i Philadelphia här. Men det är tveksamt, Howards form avgör!


Detroit Pistons (8-5) tar emot New York Knicks (7-6). På tal om spelare som inte har presterat i år måste man nämna Allen Iverson. Den lilla energikaninen har bara mäktat med fjuttiga 18.8 ppg i år, vilket är ca 10 ppg mindre än vad han brukar ligga på. Dessutom har han inte alls kunnat spela tillsammans med Rip Hamilton vilket har lett till att de annars så säkra och skräckinjagande Pistons i år bara har varit medelmåttor. Laget har dock kvaliteter och trots de individuella svackorna är 8-5 inget katastrofalt facit. Säsongen har ju knappt börjat. Dock åkte man på en otroligt svidande förlust senast när man bara mäktade med 80 poäng mot Minnesota som gjorde 106. New York har gjort om en del i laget, och en massa nya ansikten har kommit. Både Harrington och Thomas gjorde debut förra matchen, som New York dock förlorade. Jag tror ändå att laget kommer prestera bättre när man har en mer harmonisk trupp, och faktisk 5-6 hyfsade spelare. Om de kan hota Pistons är jag inte säker på, Detroit borde vinna, men jag ska se vilka olika spel Expekt har att bjuda på, och med ett litet handikapp till New York är det mycket möjligt att tjäna en slant.


Minnesota (3-9) tar emot Phoenix (9-5). Tittar man på statistiken så borde Phoenix vinna denna, men Minnesota vill säkert göra allt för att det inte ska hända, och de har faktist en bra chans. Efter att ha spelat dåligt mot Boston krossade man Detroit senast med hela 26 poäng, och det mycket tack vare Randy Foye som gjorde 23 poäng och hela 14 assists. Nu har man hemmaplan och Phoenix var nära att åka på en chockförlust mot ligans sämsta lag Oklahoma senast men räddades tack vare poäng av Matt Barnes 23 sekunder från slutet. O'Neal spelade inte, och faktum är att med O'Neal i laget har Phoenix spel blivit mycket, mycket långsammare än när Marion spelade där. Men inte så konstigt, med tanke på hans storlek. O'Neal börjar bli gammal och sparades mot Thunder, men förväntas att spela här. Jag tror på Phoenixseger, men vetefan om jag vågar spela den. Jag tror att Minnesota har stor chans att vinna, med tanke på utskåpningen av Detroit senast. Oddsen bestämmer!


Houston (10-5) tar emot Indiana (5-8) i det som kan vara kvällens säkraste match, efter Clevelands såklart. Houston har tre raka segrar på bortaplan, och trots att den sista mot Miami inte var så imponerande, så är tre bortasegrar alltid bra. Nu är man hemma igen och tar emot Indiana som är allt annat än bra för tillfället. Ron Artest och Yao Ming blir bättre och bättre varje match, och när de två är i form blir det stryk till motståndarna. Indiana litar på att Granger ska ösa in poäng varje natt, och bortsett från Granger har man inte mycket i Indiana. Hur man har skrapat ihop fem segrar kan jag inte förstå. Denna matchen är i mina ögon helt hundra procent säker, och jag kan inte se att Houston förlorar den. Jag tror inte att Artest vill förlora mot sitt gamla lag heller.


San Antonio Spurs (7-6) tar emot Chicago Bulls (7-8). Spurs har de senaste åren haft skrattretande lätt för Chicago och på de 19 senaste möten har Spurs vunnit 16. Nu har man även fått tillbaka Manu Ginobili i laget och han slog fast hur saknad han har varit, senast när han gjorde 12 poäng på bara 12 minuter. Spurs är faktisk 6-2 de senaste åtta matcherna och det är imponerande med tanke på alla skador de har och har haft. Chicago har skjutit över 50% i två av de tre senaste matcherna, men får nog räkna med betydligt sämre facit mot Spurs som bara har låtit motståndarna få i genomsnitt lite under 90 poäng denna säsongen. Senast var det Memphis som fick stå ut med frustrationerna, och skulle det se likadant ut mot Bulls, så blir de unga spelarna lätt okoncentrerade och poängen blir låga. Jag hoppas såklart på mina favoriter, och tror att Bulls har en bra chans att vinna här. Men det krävs dock en otroligt bra prestation av hela laget. Jag tror att Spurs vinner, men jag både hoppas på Bulls, och tycker faktisk att de har en bra chans att skrälla här! Men vågar jag spela på Bullsseger, det är en helt annan sak...


Utah Jazz (9-6) tar emot Memphis Grizzlies (4-10). Utah åkte något överraskande (dock inte för mig) på en svidande förlust i senaste matchen när de förlorade mot Bulls i allra sista sekunden. Detta var en sällsynt förlust för Utah på hemmaplan, och skulle det hända igen vore det en riktig chock. Laget är plågat av en massa skador, vilket förklarar förlusten till en viss del. Flera av de bästa spelarna är antingen skadade, eller så återhämtar de sig fortfarande från skador, och därför är även denna matchen tveksam. Memphis var riktigt dåliga mot Spurs i senaste matchen och sköt bara 39%. Detta kan dels skyllas på att Spurs är extremt bra defensivt, men även att laget sköt dåligt, och helt enkelt inte har tillräckligt bra spelare. O.J. Mayo är undantaget, och trots att han är rookie spelar han som en rutinerad NBA spelare. Ikväll räcker det inte tror jag, och Jazz får en stabil seger.


Portland (9-6) tar emot Miami (7-7). Spelar Portland som de gjorde mot Sacramento senast, då förlorar de denna. Då vann de ändå, men det var bara med nöd och näppe, och speciellt Greg Oden får ta sig samman i denna matchen. Han underpresterade verkligen mot Sacramento och har inte visat något av det som gjorde att han draftades som nummer ett förra säsongen. Brandon Roy har dock imponerat och såg till att Portland fortfarande är obesegrade hemma (5-0). Matchen mot Miami kan bli tuff, trots att Miami saknar sin center Shawn Marion. Dwayne Wade är dock skållhet och Michael Beasley är en rookie som kan göra mycket poäng. Även Udonis Haslem har kvalitéer och jag vill säga att denna matchen är 65-35 i Portlands favör. Viljan och motivationen kommer att avgöra, och jag spelar gärna på att Miami tar en seger här.


Sacramento Kings (5-11) tar emot New Jersey Nets (6-7). Denna matchen kan egentligen sluta precis hur som helst, men ett par saker talar för och emot båda lagen. Sacramento åkte på en svidande förlust mot Portland senast och har faktisk förlorat sina fyra senaste hemmamatcher, vilket är dåligt. Spelarmaterialet är lite si sådär, men ändå har man faktiskt spelat bra i många matcher, och senast gjorde Brad Miller en bra match. Han blir bättre för varje match, men med honom ska man inte räkna med mer än 20 poäng som högst, och 10 rebounds. New Jersey Nets spelade sin sämsta match för säsongen mot Lakers och Carter har varit dåli i de två senaste matcherna och har bara lyckats skrapa ihop 29 poäng sammanlagt. Han söker helt säker revansch ikväll precis som resten av laget, men de får kanske vänta lite med att få den, eftersom laget inte har vunnit här på över 11 år! Matchen ikväll kommer att bli jämn, och jag vetefan vem som kan springa segrande ur. Jag inväntar handikappen och oddsen innan jag bestämmer mig, men just nu lutar det åt Kings.


 I den sista matchen för kvällen tar Clippers (2-12) emot Denver Nuggets (9-5). Clippers kan äntligen få hoppas på att Zach Randolph får spela, vilket har varit efterlängtat. Han har varit i laget i de tre senaste matcherna, men inte varit tillgänglig pga transferproblem. Nu är han sugen på att visa vad han kan, bara synd att motståndet är Denver. Denver har bara förlorat två av de tio senaste och jag har sagt det förut, Chauncey Billups är anledningen. Nuggets har ett intressant lag, och borde vinna även denna matchen. Man har fem spelare som kan göra 20+ matcher om någon av dem skulle ha en mindre bra kväll, och ett sånt kollektiv brukar ofta leda till framgångar. Matchen kan, som många andra ikväll, sluta hur som helst, och jag ska vara försiktig med hur jag placerar mina pengar. Mycket talar dock för att Denver vinner även denna.


























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0