Rasmus - Lost cause

Då slogs sista spiken i kistan...

Tack vare en stor prestation och tre bra räddningar av SönderjyskEs målvakt så är jag nu fattig som ett dåligt luder och helt luspank på mitt spelkonto.

Lite statistik från första omgången, eftersom vi alla älskar statistik:

Insättning: 500 KR
Antal spel (kuponger): 123 st
Antal spelade matcher: 325 st
Matcher per kupong (genomsnitt): 2,6
Sammanlagd insats: 1984 KR
Sammanlagd vinst: 1484 KR
Insats per match (genomsnitt): 6,10 KR
Vinst per match (genomsnitt): 4,56 KR
Insats per kupong (genomsnitt): 16,13 KR
Vinst per kupong (genomsnitt): 12,06 KR
Högsta vinsten: 156 KR
Vinstkuponger: 27 st
Förlorade: 96 st
Vinstprocent kuponger: 21,95% (ca var 5:e)
Vinstmatcher: 177 st
Förlorade matcher: 148 st
Vinstprocent matcher: 54,46% (Mer än varannan)
Fotbollsmatcher: 245 st (75,38%)

Ja, när man tittar på statistiken talar den oftast sitt tydliga språk. I just mitt fall kan man räkna ut att det antagligen skulle lönat sig bättre att spela färre matcher per kupong, eftersom jag har vunnit mer än hälften av alla matcher jag har tippat, men bara vunnit en femtedel av kupongerna. Dessutom har jag bara tippat 75% fotboll, vilket är den enda sporten jag är tillräckligt insatt i för att kunna tippa. Där till ska det också sägas att många matcher jag har tippat är från den portugisiska, turkiska, maltesiska, ukrainska, ryska, polska, schweiziska damfotboll(?) och en massa andraligor som man borde hålla sig ifrån. Räknar man de största ligorna och så Danmark, Sverige, Champions League och Uefa Cup, så sjunker procenttalet nog ner till 40%. Men tålamod är inte en av mina egenskaper när det gäller att tippa, och jag märkte att så snabbt jag fick tråkigt så tippade jag på någonting, vad det än var.

Av detta kan jag lära mig en massa saker till nästa gång. För det första, kvalitet är mycket, mycket viktigare än kvantitet, både när det gäller antalet matcher per kupong, men även som helhet. Det är bättre att vänta tills söndagen när det är Manchester mot Fulham och lägga 100 kronor på den, än att slänga ut en massa slumpmässiga 10-kronors kuponger med lag som Sliema Wanderers, Lech Poznan och Kuruvuchi Tashkent som man inte vet annat än tabelläget om.

Vi får se vad framtiden håller. Jag har inte råd att lägga ut 500 kronor i månaden på att tippa, och speciellt inte när det försvinner så snabbt som nu. Men lägger jag in 500 och tippar efter mina nya kunskaper så borde jag för det första inte förlora lika mycket, och för det andra, eftersom det blir mycket färre kuponger, ha mer tid över till saker jag egentligen borde göra (skola).

Tål att tänkas på...


Kommentarer
Postat av: Sören

Hvor fik du al den statistik fra, batty? Har du selv regnet det ud eller kan man göre det på expekt?

2008-10-28 @ 12:24:11
Postat av: Rasmus

Jeg har selv regnet det ud, ved at tälle kupongerne og så simpel matematik bagefter.. det tog faktisk ik så lang tid, men nu er jeg jo også exceptionelt dygtig til matematik.

2008-10-28 @ 12:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0