Sören Moralpredikar och motiverar sig själv

För drygt en månad sen drog vi igång vår spelblogg, Rasmus och jag.

500 kronor startade vi båda med, och nu - 25 dagar senare - sitter jag med ett stort fett noll på kontot, och Rasmus har en 30 kr kvar att leka med. Det är förstås inte bra, men ej heller särskilt överraskande.

För vi har gjort många saker fel, som rutinerade sportsbettare inte gör...



- Vi började med 500 kr och satte 100 kr/bet som tak. Det var inget vidare. Har läst att man brukar sätta max 10% av startrullen som tak, alltså 50 kr. Då hade jag kanske haft något kvar, efter tre 100 krs-bets som gick åt skogen.


- Att kötta på med mer än 3 bets per kupong går inte hem i den mån att det lönar sig i längden. Det är heller ingen idé att ta med matcher med odds på 1.05-1.20 som enbart oddshöjare, de skiter sig oftare än matcherna med odds på 1.50-2.00, som man alltid lägger ned mer research på.


- Tippningens A och O: Tippa inte på en match bara för att det är en av få matcher den dagen med kvalitet i. Hellre vänta en dag tills du hittar något spelbart. Samtidigt är det bättre att göra noggrann research på en eller två kuponger per dag istället för att spela 5-10 bara för att tipsen "känns" rätt. Det har jag fått betala för att lära...


- Statistik, tradition och form betyder mycket mer än skadeläge. Jag har fått hosta upp med dyra slantar för att jag har stirrat mig blind på ett tips bara för att en av lagets bästa spelare är skadad eller avstängd. Oftast betyder det nämligen ingenting alls...


- Och det viktigaste av allt: Tippa aldrig på fyllan eller bakfyllan, Sören!


I kväll sätter jag in nya fräscha riksdaler på kontot, och ska förhoppningsvis lära mig av mina misstag. Ska lägga ned mer tid på att gnugga tabeller och statistik och diverse hemsidor. Har även börjat titta på lite böcker om sportsbetting som jag nog kommer att beställa hem. Plus att jag gått och blivit medlem på tipszonen.se.

Det kan ju bara bli bättre...








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0