VM-kollen - Afrika

Jag har fördjupat mig i de afrikanska lagen och tippat utgången av det afrikanska kvalet till VM. Sydafrika är värdland, och därför redan säkra, men ytterligare fem afrikanska lag ska hittas och jag har gjort mitt bästa för att tippa utgången, vilket tyvärr betyder att vi inte får se varken Razak Omotoyossi, Sulley Muntari eller Emanuel Adebayor i VM.

-Rasmus








Grupp A
Storfavoriterna är på förhand Cameroon och Marocko, och det kommer utan tvekan att stå mellan dessa två lag. Gabon har ingenting att komma med, och det enda som påminner om en stjärna är Daniel Cousin (Hull City) och Togo är ett en-manslag där allt roterar runt superstjärnan Emanuel Adebayor, men det spelar ingen roll hur bra han är, för en spelare får inte ett helt lag till VM. Vilket lag som vinner gruppen kan man bara spekulera om. Skulle Eto'o bli skadad går Marocko vidare, annars tror jag på Cameroon.


Bra spelare: Emanuel Adebayor (TOG), Daniel Cousin (GAB), Albert Meyong (CAM), Geremi (CAM), Samuel Eto'o (CAM), Alexandre Song (CAM), Marouane Chamakh (MAR), Youssef Hadji (MAR), Youssef Safri (MAR)


Grupp B
Nigeria och Tunisien är de två seriösa utmanarna om VM-platsen i denna gruppen. De andra två lagen i gruppen, Mozambique och Kenya, har långt upp till deras nivå, men kan säkert skrälla i någon enstaka match. Det som kommer att avgöra denna gruppen är om Nigeria kan få alla sina stjärnor att spela i matcherna, vilket har varit problem förut, men enligt Nwankwo Kanu som är lagkapten, så blir det inga problem. Jag ser Nigeria som vinnare av gruppen, Tunisien är outsiders.


Bra spelare: Denis Oliech (KEN), Aiyegbeni Yakubu (NIG), Ikechukwu Uche (NIG), John Obi Mikel (NIG), Nwankwo Kanu (NIG), Peter Odemwingie (NIG), Taye Taiwo (NIG), Karim Haggui (TUN), Radhi Jaidi (TUN)


Grupp C
I denna gruppen finns det bara ett lag som jag ser ska kunna vinna, nämligen Egypten. Inga av de andra lagen har spelare eller erfarenheter att mäta sig med egyptierna. Jag ser dessutom Egypten som ett av de bästa afrikanska lagen just nu, så det finns verkligen inget att diskutera här. Algeriet lär vinna mot Rwanda och Zambia, men de behöver verkligen en bra dag för att kunna rubba egyptierna.


Bra spelare: Mohamed Zidan (EGY), Amr Zaki (EGY) Mido (EGY) Antar Yahia (ALG) Brahim Hemdani (ALG) Hamer Bouazza (ALG) Olivier Karekezi (RWA) Christopher Katongo (ZAM) Isaac Chansa (ZAM)


Grupp D
Än så länge har mina tippade VM-lag enbart varit favoriter, men i denna gruppen tänker jag gå emot alla favorittips och säga att Mali går vidare, och Ghana slås ut. Vi som följde förra VM såg Ghana imponera oerhört och spela attraktiv fotboll, men sen dess har mycket hänt. Laget har haft en massa skador på nyckelspelare och dessutom har talangerna inte haft den framgång som spåtts. Därför tror jag mer på Mali och deras tyngd. Kanoute och Diarra är bara två av många bra spelare i detta laget, och de verkar hungriga efter framgångar, därför tror jag på dem. Benin ska säkert kunna skrapa ihop ett par poäng med, speciellt mot Sudan.


Bra spelare:
Michael Essien (GHA), Stephane Appiah (GHA), Eric Addo (GHA) Matthew Amoah (GHA) Sulley Muntari (GHA), Razak Omotoyossi (BEN), Frederic Kanoute (MAL) Mahamadou Diarra (MAL), Adama Coulibaly (MAL), Mahamadou Sidibe (MAL), Momo Sissoko (MAL), Seydou Keita (MAL)


Grupp E
Inget snack om vem som är storfavoriter här. Elfenbenskusten har minst tre spelare som hade platsat i 99% av världslagens startuppställningar, och resten av lagen i gruppen har högst en spelare som kanske hade platsat på bänken i Norges landslag. Men alla vet att motivation kan vinna minst lika många matcher som klass, men i just Elfenbenskustens fall tror jag inte att detta är något att vara orolig för. Skador kan däremot bli ett problem, eftersom den största spelaren av alla, Didier Drogba, verkar springa in i skador stup i kvarten. Burkina Faso, Guinea och Malawi har dock ingen som helst chans känns det som här.


Bra spelare: Didier Drogba (ELF), Kolo Toure (ELF), Bakary Kone (ELF), Boubacar Sanogo (ELF), Abdoulaye Meite (ELF), Emanuel Eboue (ELF), Salomon Kalou (ELF), Yaya Touré (ELF), Bakary Kone (BFA), Moumouni Dagano (BFA), Ismael Bangoura (GUI), Dianbobo Balde (GUI), Pascal Feindouno (GUI)


Kommentarer
Postat av: Sören

Öv, får vi ikke Razak at se i VM..? Mit hjerte gräder...(lidt bösset skrevet ikke?)

2008-10-29 @ 12:29:59
Postat av: Rasmus

Meget bösset...

2008-10-29 @ 15:29:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0