VM-kollen - Asien

Asiens playoff är inne i fjärde gruppspelet nu och 36 lag har sorterats bort. Lagen är uppdelade i två grupper på fem lag som möts borta och hemma. Vinnarna av grupperna och tvåorna går till VM i Sydafrika 2010, medan treorna spelar en playoff-match, där den samlade vinnaren spelar ytterligare en playoff-match mot New Zeeland. Jag ska ge er mitt tips på hur det kommer att sluta.

-Rasmus






Grupp 1
Australien
är på förhand storfavoriter till att vinna denna gruppen, och än så länge ser det bra ut efter två segrar och 5-0 i målskillnad. Jag tror inte att det blir särskilt svårt för Australien att knipa en av de två första platserna, utan de vinner antagligen gruppen utan större besvär. Vem som kniper andraplatsen är däremot lite klurigare. Japan ligger ju helt klart bäst till, men efter besvikelsen senast hemma mot Uzbekistan (1-1) så känns det som att vad som helst kan hända. Qatar är köpelag nummer ett och har minst fyra ex-brasilianare i laguppställningen, men frågan är om de kan hota Japan. Allt kommer att avgöras i deras möten emellan. Jag ser dock inte varken Uzbekistan eller Bahrain som något potentiellt VM-lag.


Bra spelare: Andres Quintana (QAT), Brett Emerton (AUS), Harry Kewell (AUS), Tim Cahill (AUS), Shunsuke Nakamura (JAP), Keiji Tamada (JAP), Maksim Shatskikh (UZB)


Grupp 2
Grupp två är en jämn historia med fyra lag som slåss om de två direktplatserna. Sydkorea går antagligen vidare eftersom de har ett antal spelare som håller rätt hög klass, och dessutom tror jag på Iran, som känns som det starkaste av de övriga lagen. Saudi Arabien hade tur att ta hem tre poäng mot Arab Emiraterna senast, och i längden räcker deras spel inte till, men en playoff plats ska de nog kunna knipa. Nordkorea får vänta i ytterligare fyra år innan de får en chans i ett VM, och då har deras stora framtidslöfte, Chol Min Jong, hunnit bli lite äldre.


Bra spelare: Young Pyo Lee (SYD), Ji Sung Park (SYD), Keun Ho Lee (SYD), Javad Nekounam (IRN), Mehdi Mahdavikia (IRN), Vahid Hashemian (IRN) Chol Min Jong (NOR)


Playoff
Playoff-matchen kommer att stå mellan de två treorna från respektive grupp, och jag gissar på att det kommer att bli Qatar mot Saudi Arabien, och till slut blir det Saudi Arabien som går segrande ur. Dock tror jag inte att det kommer att gå bra för dem mot Nya Zeeland i den avgörande matchen, Nya Zeeländarna går till VM med två 1-0 segrar.


Kommentarer
Postat av: Den altvidende

Jeg tror at Australien gav New Zeeland en hånd når de valgte at söge sig til Asien. Det föles nästen som at NZ ku have vundet gruppe 2... Australien & Japan + Iran og Sydkorea. Qatar og Nordkorea spiller playoff. NZ slår Nordkorea

2008-10-29 @ 18:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0